Despre… dietă, sport și nutriție

Oricare dintre cele 3 cuvinte cheie folosite mai sus reprezintă în sine un topic de discuție și un subiect care poate sta la baza multor articole.
Așadar de ce m-am hotărât să scriu un articol în care să discut puțin despre toate? Care este de fapt focusul acestui articol? Am să vă răspund. Astazi vreau să mă concentrez pe momentele critice care vin imediat după decizia: “Vreau să slăbesc! De mâine țin cură și încep să fac sport!”
Aceasta este o decizie importantă pe care m-aș bucura să o aud venind de la cât mai mulți dintre noi. Ceea ce nu trebuie să uităm în tot acest proces este sănătatea.
Personal, cred că în procesul de slăbire sau în adoptarea unui stil de viață sănătos, 70% este nutriție și 30% sport. Și cred că după ce veți citi acest articol, o să înțelegeți de ce.

O să abordăm explicația din prisma celor mai importante 2 greșeli care se fac la început de drum și care vor fi definitorii în succesul sau eșecul întregului proces:

1. Imediat ce ne-am hotărât să slăbim mergem la sala de fitness și începem să “tragem de fiare”. O abordare greșită care de multe ori se lasă cu accidentări sau fără rezultate. Dacă există un surplus adipos substanțial trebuie să ne ocupăm mai întâi de asta. Mișcarea anaerobă (“trasul de fiare”) poate să îmbunătățească musculatura, dar ce facem cu grăsimea de deasupra? Dacă mușchiul e sub un strat de grăsime, este foarte probabil să nu observăm rezultatele. Este important de știut că ceea ce arde grăsimea este mișcarea aerobă (cardio). Trebuie început cu partea cardio pentru a scăpa de țesutul adipos și apoi să continuăm cu exercițiile pentru creșterea musculaturii.

Cum ar trebui procedat în mod corect? Ar trebui să apelăm la ajutorul unui personal trainer care să ne îndrume la început de drum. Un personal trainer ne poate da sfaturile esențiale și poate stabili un program de sport astfel încât să atingem rezultatele dorite.

2. Mergem la sală dar în același timp suntem la dietă și nu mâncăm. Un lucru foarte greșit. În primul rând dieta trebuie adaptată efortului suplimentar și în al doilea rând trebuie să știm ce și când să mâncăm astfel încât să ne maximizăm rezultatele. Atunci când corpul nu are ce să consume, se va autocanibaliza și va consuma tocmai din țesutul muscular pentru a se hrăni. Și astfel nu reușim să creștem masa musculară. Iar acest lucru nu ne ajută deloc în procesul de slăbire. De ce? Deoarece mușchii sunt un mare consumator de energie, în timp ce țesutul adipos nu. Corpul nu trebuie să consume pentru a menține țesutul adipos, dar va trebui să consume energie pentru a menține mușchii.

Și atunci ce mâncăm înainte și după sală? În linii mari (deoarece este mult de spus pe acest subiect) regulile ar fi:

– trebuie să mâncăm cu 2-3 ore înainte de a merge la sală. Cu 30 minute înainte puteți consuma un fruct. Înainte de activitatea sportivă proporția nutritivă este de 2 g de carbohidrați la 1 gram de proteină. Ar trebui să consumăm carbohidrati cu ardere lentă (cereale integrale, ovăz, orez brun, paste integrale, pâine integrală) și proteină de calitate superioară (ouă, carne).
– imediat după activitatea sportivă trebuie să facem 2 lucruri importante. Primul este să ne asigurăm că ajutăm corpul să își refacă glicogenul din mușchi și să evităm astfel să fie “consumat” țesut muscular. Acest lucru se poate realiza consumând o banană în primele 30 minute de la încetarea activității sportive.
Al doilea lucru foarte important este să îi asigurăm corpului necesarul de proteine pentru refacerea și creșterea țesutului muscular. Asta înseamnă că masa de după sport trebuie să conțină proteină și carbohidrați luați din legume de această dată. Așadar carne slabă sau pește alături de legume este o masă potrivită după sport.

Cum ar trebui să procedăm în mod corect? Ar trebui să apelăm la sfatul unui nutriționist care ne poate adapta dieta în mod corespunzător cu activitatea fizică depusă.

Ar mai fi multe de spus legat de subiectul ales astăzi, dar cred că pentru moment este suficient astfel încât să începeți cu informații corecte care să vă fie cu adevărat de ajutor atunci când vă hotărâți să slăbiți sau să vă schimbați stilul de viață.

 

Trăiește frumos, mănâncă sănătos! Te ajut și eu!